Vraag en antwoord: sopraan Claron McFadden

claron-mcfaddenWanneer wist je dat je professioneel zangeres wilde worden?
Ik zong in een kinderkoor bij een moderne opera; toen de sopraan begon te zingen, was het duidelijk dat ik dat ook zou gaan doen.

Waarom heb je voor jouw ‘instrument’ gekozen?
Ik heb niet voor mijn instrument gekozen, mijn instrument heeft mij gekozen.

Als je geen zangeres zou zijn geworden, wat dan wel?
Dan zou ik iets doen waarbij ik kan werken met kinderen of oudere mensen.

Wat zeg je als een onbekende vraagt wat je doet voor de kost?
Ik zeg dat ik muzikant of operazangeres ben. Dan hoeven ze mij alvast niet meer te vragen of ik gospel zing.

Je kan één overleden componist terug tot leven wekken. Wie kies je?
Bach, die wil ik echt heel graag ontmoeten!

Wat moet er volgens jou veranderen om de populariteit van klassieke muziek weer aan te scherpen?
We moeten af van het idee dat klassieke muziek ‘elitair’ is. Klassieke muziek moet dichter bij de mensen komen. De Drie Tenoren of André Rieu, bijvoorbeeld, die slagen daar wel in.

Als reïncarnatie bestaat, als wie of wat zou je terug willen keren?
Ik zou willen terugkeren als mecenas, zodat ik scholen kan bouwen en de docenten kan betalen wat ze écht verdienen voor de grote verantwoordelijkheid die ze dragen.

Wat is je favoriete plek in Antwerpen?
Het restaurant van een van mijn meest dierbare vrienden.

Welke muziek draai je in de auto?
Chet Baker en middeleeuwse Italiaanse muziek. Ik mag in de auto geen Vlaamse polyfonie meer draaien, want dan krijg ik de ene boete voor te snel rijden na de andere!

Hoe wil je herinnerd worden door collega’s?
Ik wil graag dat mijn collega’s respect voor me hebben als muzikant, maar ook dat ze me herinneren als een betrouwbare collega.

Wat is je foutste ‘guilty pleasure’?
Frietjes en Orval.

Als je terug in de tijd kon reizen, waarheen zou je gaan?
Naar de middeleeuwen.

Wat zou je superpower zijn – als vleesgeworden stripheld?
Gedachten lezen of onzichtbaar kunnen worden.

Wie of wat is de liefde van je leven?
Wie? Mensen. Wat? Zingen.

Categorieën:Vraag & Antwoord

Geef een reactie

